Besplatan online tečaj UNITY – Priprema za korištenje

Izrada igara Nenad Crnko 0

Ovim tekstom započinjemo niz tekstova posvećenih alatu za razvoj različitih vrsta igara, ali i drugih kategorija softvera. Riječ je o vrlo popularnom razvojnom alatu pod nazivom Unity proizvođača Unity Technologies. U prvom tekstu na ovu temu pozabavit ćemo se prije svega pripremom vlastitog računala za korištenje alata, kako bi u sljedećim nastavcima mogli krenuti s “pravim” korištenjem. Ali prije toga …

 

…nekoliko uvodnih riječi o alatu 

Unity je nastao kao “nusproizvod” igre GooBall objavljene sada već davne 2005 godine od strane poduzeća The Edge Entertainment. Iako spomenuta igra nije postigla zapaženiji komercijalni uspjeh, trojica osnivača poduzeća (David Helgason – CEO, Nicholas Francis  – CCO i Joachim Ante – CTO) smatrali su da bi se razvojni alat korišten za pripremu igre mogao iskoristiti kao samostalna platforma za razvoj drugih igara, ali i drugih vrsta grafičkih aplikacija (na primjer različite grafičke simulacije i slično). Tako je nastalo poduzeće Unity Technologies i njegov proizvod o kojem danas pišemo – Unity.

Unity je službeno prvi put predstavljen 2005. godine na Appleovom skupu “WorldWide Developers Conference” kao specijalizirana platforma isključivo namijenjena za izvođenje na operativnom sustavu Mac OS. Već sljedeće godine Unity je dobio nagradu kao primjer najboljeg korištenja grafike na računalima Mac OS (“Best Use of Mac OS X Graphics”).

Od ograničene podrške za samo jedan operativni sustav na početku razvoja, danas se stiglo do podrške za više od dvadeset različitih platformi (Windows, Linux, Android i ostale).

 

… i predznanjima potrebnim za praćenje serijala

Tekstovi koji će biti objavljivani u okviru ovog serijala namijenjeni su potpunim početnicima u korištenju alata Unity, tako da po tom pitanju ne morate imati nikakvo predznanje. Ipak, od čitatelja se očekuje nekakvo minimalno predznanje programiranja u bilo kojem proceduralnom orijentiranom programskom jeziku. Pri tome čak nije ni bitno da ste u nekom programskom jeziku napisali nekakav ozbiljan program. Dovoljno je da razumijete osnovne pojmove kao što su varijabla, petlja, polje, funkcija i slično. Ako takvo znanje nemate, onda predlažemo da prvo prođete nekakav ubrzani uvod u neki moderniji programski jezik, što doista nije teško pronaći na webu.

 

Priprema računala

Tijekom cijelog serijala za pripremu primjera koristit ćemo računalo s operativnim sustavom Windows 10. U slučaju da koristite neku drugu vrstu računala odnosno operativnog sustava (npr. Mac OS ili neki od podržanih Linuxa), onda ćete računalo morati pripremiti sami. Premda ni tu ne bi trebalo biti previše problema, ako pročitate kako se instalacija izvodi na Windowsima.

Da bi Windows računalo bilo spremno za rad, osim razvojnog sustava za Unity na njemu morate imati instaliran još jedan paket. To je Microsoft Visual Studio – poznati Microsoftov razvojni alata za različite vrste projekata. Trenutno izdanje paketa možete preuzeti s web adrese: https://visualstudio.microsoft.com/downloads/

Na računalo prvo treba instalirati Microsoft Visual Studio 2019 Community Edition.

Na spomenutoj adresi dostupno je nekoliko izdanja Visual Studija međusobno različitih po mogućnostima i po cijeni. Jedina besplatna (ali ujedno sasvim dovoljna) verzija je takozvano Community izdanje. U slučaju da na računalu već imate instalirano neko drugo (komercijalno) izdanje Visual Studija, to je sasvim u redu pa ga možete normalno koristiti umjesto Community izdanja.

Nakon preuzimanja Microsoftovog paketa potrebno je napraviti njegovu instalaciju na računalo. Budući da se Visual Studio instalira kao svaki drugi standardni Microsoftov paket, tu nema nikakvih posebnih iznenađenja pa jednostavno možete prihvatiti sve podrazumijevane vrijednosti tijekom instalacije. Tijekom instalacije paketa Unity još jednom ćemo se vratiti na Microsoft Visual Studio.

 

Instalacija paketa Unity

Sad prelazimo na glavni dio pripreme računala – instalaciju paketa Unity. Web adrese s kojih se izravno može preuzeti instalacijski paket su:

https://store.unity.com/#plans-business

https://store.unity.com/#plans-individual.

Izdanja alata s prve adrese odnose se na komercijalno korištenje alata, to jest zarađivanje pomoću rješenja za čiju izradu je korišten Unity. Za upoznavanje s alatom sasvim je dovoljna besplatna (Free) verzija, koja je dostupna na drugoj adresi. Da bi stvar bila još bolja, pomoću besplatne verzije možete čak “ponešto” zaraditi bez potrebe da je kupite. Barem tako dugo dok zarada ne prijeđe iznos od 100.000 dolara na godišnjoj razini.

Ako prijeđete spomenutu granicu, onda trebate platiti neku od komercijalnih verzija. U slučaju takve zarade to stvarno ne bi trebao biti veliki problem. Na primjer, mjesečna pretplata za najviše korištenu Pro verziju je 150 dolara mjesečno. Što zbilja nije problematično kad pomoću alata Unity godišnje zarađujete više od 100.000 dolara, zar ne?

Za upoznavanje s alatom sasvim je dovoljna besplatna verzija.

Nakon preuzimanja paketa (datoteka UnityHubSetup.exe), potrebno je pokrenuti instalaciju. Jedna od zanimljivosti instalacije paketa Unity je mogućnost odabira različitih izdanja.

Odabir izdanja paketa tijekom instalacije.

Na primjer, na prethodnoj slici pokazane su trenutno dostupne instalacije “stabilnih verzija” paketa, ali i verzija koje još uvijek nisu postale službene. Za upoznavanje s paketom i učenje njegovog korištenja svakako je uvijek najbolje izabrati neku od stabilnih verzija. A nema nikakvog razloga da to ne bude baš zadnja stabilna verzija.

U sljedećem koraku treba izabrati platforme za koje se planira razvoj aplikacija.

Odabir operativnih sustava za koje se planira razvoj aplikacija.

Budući da se razvoj izvodi na Windows računalu uz pomoć Microsoftovog alata Visual Studio, ta opcija je automatski uključena. Po želji možete “upaliti” još neku od opcija. To je posebno bitno kad radite na komercijalnoj verziji vlastite igre ili neke druge aplikacije i želite podržati druge platforme. Ako imate dovoljno mjesta na disku i pri ruci neki Android uređaj, možete tijekom instalacije dodati opciju Android Build Support. Naravno, ako koristite iPhone onda prethodnu opciju možete zamijeniti s iOS Build Support.

Nakon ponovnog klika na Next započinje glavni dio instalacije paketa. Pri tome je bitno da se naoružate određenom dozom strpljenja, jer postupak može potrajati neko vrijeme. Posebno ako na raspolaganju imate nešto slabije računalo. Ako vam je pri ruci nekakvo “gaming” računalo, onda Unity sigurno neće stvarati nikakve probleme tijekom korištenja.

Postupak instalacije može potrajati neko vrijeme pa treba biti strpljiv.

Budući da se razvoj izvodi na Windows računalu uz pomoć Microsoftovog alata Visual Studio, ta opcija je automatski uključena. Po želji možete “upaliti” još neku od opcija. To je posebno bitno kad radite na komercijalnoj verziji vlastite igre ili neke druge aplikacije i želite podržati druge platforme. Ako imate dovoljno mjesta na disku i pri ruci neki Android uređaj, možete tijekom instalacije dodati opciju Android Build Support. Naravno, ako koristite iPhone onda prethodnu opciju možete zamijeniti s iOS Build Support.

Nakon ponovnog klika na Next započinje glavni dio instalacije paketa. Pri tome je bitno da se naoružate određenom dozom strpljenja, jer postupak može potrajati neko vrijeme. Posebno ako na raspolaganju imate nešto slabije računalo. Ako vam je pri ruci nekakvo “gaming” računalo, onda Unity sigurno neće stvarati nikakve probleme tijekom korištenja.

Kao što smo to već spomenuli ranije, tijekom instalacije će se instalirati i odgovarajuće biblioteke za podršku Microsoftovom razvojnom alatu, kako bi se postigla odgovarajuća kompatibilnost na relaciji Visual Studio – Unity. Oko ovog dijela se ne morate previše brinuti, jer se sve izvodi automatski.

Ako se tijekom instalacije ne pojave nikakve greške, postoji velika vjerojatnost da je alat Unity uspješno instaliran na vaše računalo i da je spreman za korištenje!  Za pokretanje alata u Windows okruženju za to je pripremljena nova ikona Unity u okviru početnog izbornika Start.

Kod svakog pokretanja Unity provjerava je li u međuvremenu pripremljena novija verzija razvojnog alata, te po potrebi nudi njegovo preuzimanje. Naravno, to vrijedi samo ako je uključena opcija Check for Updates.

Kao što smo to već spomenuli ranije, tijekom instalacije će se instalirati i odgovarajuće biblioteke za podršku Microsoftovom razvojnom alatu, kako bi se postigla odgovarajuća kompatibilnost na relaciji Visual Studio – Unity. Oko ovog dijela se ne morate previše brinuti, jer se sve izvodi automatski.

Ako se tijekom instalacije ne pojave nikakve greške, postoji velika vjerojatnost da je alat Unity uspješno instaliran na vaše računalo i da je spreman za korištenje!  Za pokretanje alata u Windows okruženju za to je pripremljena nova ikona Unity u okviru početnog izbornika Start.

Kod svakog pokretanja Unity provjerava je li u međuvremenu pripremljena novija verzija razvojnog alata, te po potrebi nudi njegovo preuzimanje. Naravno, to vrijedi samo ako je uključena opcija Check for Updates.

Ispravnost instalacije na računalu može se provjeriti preuzimanjem i pokretanjem nekog od demo projekata, što ćemo napraviti u nastavku. Uz pomoć takvog probnog projekta odmah ćemo pokazati kako se projekt pokreće i izvodi na računalu. Iz popisa dostupnih projekata izaberite projekt pod nazivom FPS Microgame pa ga preuzmite na vlastito računalo.

Nakon instalacije može se preuzeti neki od demo projekata.

 

Pokretanje prvog projekta

Nakon dovršetka preuzimanja probni projekt se učitava u razvojno okruženje, nakon čega je spreman za pokretanje. Iako razvojno okruženje na početku možda izgleda prilično komplicirano, tijekom korištenja ćete se postepeno navikavati na njegove opcije pa će uskoro sve postati mnogo jednostavnije.

Probni projekt učitan u razvojno okruženje.

Za sada nećemo koristiti ni jednu drugu opciju osim pokretanja projekta učitanog u okruženje. Najjednostavniji način za to je klik na gumb Play smješten na sredini alatne trake na vrhu prozora. Nakon pokretanja pregleda (ako to želite) demo primjer možete prebaciti u način prikaza preko cijelog zaslona monitora.

Izvođenje prvog projekta nakon njegovog prevođenja u izvršni oblik.

Osim brzog pregleda primjera u razvojnoj okolini, možete napraviti njegovo prevođenje u pravi izvršni kod, kako bi ga pripremili za distribuciju na druga računala. Za to se koristi naredba izbornika File > Build and Run. Ponovo je (ovisno o snazi računala) za to potrebno neko vrijeme. Kao rezultat izvođenja prethodne naredbe na disku će se pojaviti odgovarajuća izvršna (Exe) datoteka. Nju možete pokrenuti nezavisno od razvojnog okruženja i isprobati kako prvi Unity projekt radi na vašem računalu kao potpuno dovršena aplikacija.

Na samom početku današnjeg teksta spomenuli smo da Unity danas podržava veliki broj različitih platformi, a tijekom instalacije je pokazano kako se na vlastitom računalu može uključiti podrška za pripremu Android ili iPhone aplikacija. Koliko je zbilja teško pripremiti projekt za neku drugu platformu nakon što je dovršena početna Windows verzija? U nastavku ćemo pokazati kako to i nije nešto previše komplicirano.

U razvojnom okruženju potrebno je izabrati naredbu File > Build Settings…, nakon čega se otvara dijaloški okvir za biranje odredišnog operativnog sustava.

Promjena odredišnog operativnog sustava za koji se priprema izvršna verzija.

Budući da je Unity instaliran na Windows računalo, kao početna podrazumijevana vrijednost uključena je opcija PC, Mac & Linux Standalone. Tu vrijednost treba izmijeniti u Android, odnosno u neki drugi odredišni sustav. Da bi takva promjena zaista imala odgovarajući učinak, na razvojno računalo moraju biti instalirani odgovarajući alati za podršku. Slično kao što za razvoj Windows rješenja treba biti instaliran Visual Studio. U slučaju da takvih alata nema na računalu, nakon odabira neke druge opcije nudi se izravna mogućnost preuzimanja potrebnih alata (gumb Open Download Page).

Ako alati postoje (na primjer, za Android platformu), onda je potrebno kliknuti na gumb Switch Platform te sačekati neko vrijeme da Unity napravi sve potrebne promjene u projektu.

Primjer izvođenja istog Unity projekta u Android emulatoru.

Nakon dovršetka svih potrebnih promjena pomoću gumba Build and Run moguće je normalno pokrenuti projekt u Android emulatoru ili čak na pravom Android uređaju, ako je on na odgovarajući način spojen na računalo pomoću USB kabela. Te detalje oko povezivanja već znate, ako ste ikad pokušali napraviti neku Android aplikaciju.

Za prvi put toliko. Sad imate računalo spremno za učenje alata Unity s čime započinjemo u sljedećem nastavku.

Prijavite se na besplatni newsletter

Uspješno ste se pretplatili na newsletter

Došlo je do pogreške prilikom pokušaja slanja vašeg zahtjeva. Molim te pokušaj ponovno.

Igre.hr will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.